Waarom Team Cure?

Gzicht werkt voor de zorg, overheid en het onderwijs. Om onze inzichten te delen en altijd up-to-date te blijven van verschillende sub-sectoren, werken we binnen gzicht met verschillende teams. Wanneer je bij gzicht komt werken, kies je voor één of meerdere team(s), de sub-sector waar je affiniteit mee hebt. Adviseurs Judith Uijttewaal en Paul de Korte sloten daarom aan bij team Cure. Maar waarom kozen ze voor Team Cure? Hoe zijn ze in de zorg sector terecht gekomen? Wat is hun motivatie om in team cure te willen werken? En wat is het doel van Team Cure? Oftewel: Waarom Team Cure? In deze blog gingen ze hierover met elkaar in gesprek.

Judith: ‘Paul, kan jij kort even iets vertellen over Team Cure?’

Paul: De curatieve zorg is onze drijfveer. Wij willen bijdragen aan een hoogwaardige zorgsector dit doen we door middel van de financiële positie van ziekenhuizen, MSB’s, huisartsengroepen, revalidatiecentra en laboratoria te optimaliseren. Wij zijn goed in het oplossen van bedrijfskundige vraagstukken in deze sector, waarbij we laveren tussen de verschillende belangen die spelen zowel binnen als buiten de organisatie. Enerzijds waarborgen we de kwaliteit van de zorg en anderzijds zetten we de financiële middelen zo goed mogelijk in.

Paul: ‘Dat dus over Team Cure, maar om meteen met de deur in huis te vallen, hoe kwam jij bij de zorg terecht, Judith?’

Judith: ‘Ik heb de gezondheidszorg altijd al interessant gevonden, maar zag mezelf niet dokter of verpleegkundige worden. Dus dan ga je zoeken naar wat je dan leuk vindt en zo kwam ik terecht bij de studie gezondheidswetenschappen. Eigenlijk wist ik toen nog steeds niet wat ik daarmee wilde doen, totdat ik stage ging lopen in het ziekenhuis. De cultuur paste bij mij en sprak mij aan.’

Paul: ‘Wat sprak je zo aan?’

Judith: ‘In principe wil je natuurlijk niet in een ziekenhuis komen te liggen, , maar het is wel een van de weinige plekken waar je beter kunt worden. Dus dat voelt gewoon heel acuut, er heerst echt een cultuur van gedegen en snel handelen en de zorg is altijd relevant, dit past bij mij.

Paul: ‘Ja dat had ik ook, het voelt voor mij als ‘de meest belangrijke zorg’. Mijn zusje heeft een paar jaar terug op de IC gelegen. Dan heb je wel echt het idee: Het gaat hier om leven en dood. Maar ook door de specifieke cultuur binnen ziekenhuizen. Je beweegt binnen een veld van professionals met verschillende belangen maar wel hetzelfde doel. En dat maakt het complex maar ook leuk.’

Judith: ‘Grappig dat we allebei de ziekenhuiszorg erg aantrekkelijk vinden, omdat het zo complex is. Wat ik zo leuk vind is dat jij echt helemaal into data bent, dit is echt jouw passie en specialiteit. Ik ben altijd benieuwd naar de verhalen achter de data, hoe komt het dat de data zo is? hoe kunnen we de data bijv. door ‘cultuur’ positief beïnvloeden? Om de zorg nog beter te maken en processen nog meer te optimaliseren? Dus waar jij de data hebt aangeleverd daar zou ik dan dus door willen gaan.’  

Judith: ‘En hoe kom jij bij de zorg terecht?’

Paul: ‘Vanaf de middelbare school had ik al een voorliefde voor getallen. En dan vooral in de objectiviteit die getallen bieden. Ik ben de bachelor economie gaan doen en heb dan ook een tijdje voor accountancy bedrijf gewerkt, echter miste ik hier de diversiteit in de werkzaamheden. Daarom ben ik om mij heen gaan kijken en kwam ik achter het bestaan van gezondheidseconomie. Economie wordt vaak toch als een harde studie gezien, maar juist die toepassing daarvan op de gezondheidszorg vind ik erg mooi en relevant, ik heb dan ook de master gezondheidseconomie afgerond. Hierin combineer ik twee dingen: het allerbelangrijkste van mensen in het dagelijkse leven: De gezondheid, en mijn voorliefde voor getallen in de vorm van economie.’

Paul: ‘Wat is jouw motivatie om bij Team Cure aan te sluiten?’ 

Judith: ‘Ik kan mij soms boos maken om hoe bepaalde zaken geregeld zijn, werkprocessen niet lopen en daarom de dingen niet gaan zoals je dat wel zou willen zien. Dit gaat ten koste van het werkplezier van de professional, maar bovenal de uiteindelijke zorg die geleverd wordt aan de patiënt.  Dit  is ook altijd mijn motivatie.  Want als ik mij er echt boos over maak, dan ben ik het er blijkbaar niet mee eens, vind ik dat het beter kan en dus ook moet. En moet ik er zelf dan ook maar iets van maken. Zo denk ik dat de samenwerking tussen ziekenhuizen een stuk beter kan. Waarbij ik het vooral leuk vindt om het probleem te achterhalen, waarom het niet werkt en daar dan mee aan de slag te gaan.‘

Judith: ‘En bij jou?’

Paul: ‘Bij mij zit het vooral in die complexiteit, ik houdt echt van een uitdaging en die heb je al snel binnen de ziekenhuiszorg. Want het gaat vaak om dure en complexe zorg. Binnen een veld met allerlei stakeholders, spanningen en verschillende belangen. Politiek eigenlijk dus. Maar uiteindelijk hebben alle stakeholders wel hetzelfde doel: Mensen beter maken! Daar is iedereen het over eens.  Daardoor worden zaken als meer sturen op kwaliteit iets wat binnen de sector steeds belangrijker wordt, gecombineerd met de betaalbaarheid van de zorg waarborgen, door bijvoorbeeld concurrentie in de ziekenhuiszorg. Kwaliteit is dan ook iets wat inzichtelijk moet zijn voor een groot publiek. Want zo kun je naar je patiënten toe laten zien dat je een goed ziekenhuis bent. En dat vind ik zelf een gave ontwikkeling, dat je van een besloten bolwerk, voor mensen inzichtelijk kunt maken dat ze als patiënt op de goede plek zitten.’

Paul:  Ik heb nog één laatste vraag voor je; Wat vind je waardevol binnen Team Cure?

Judith: Ik vind het leuk om in een team de ontwikkelingen binnen de markt te duiden samen met het team. Zo blijf je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, denk bijvoorbeeld aan het beloningsbeleid of integrale tarieven van medisch specialisten. Ook is het waardevol om ervaringen en kennis met elkaar te delen. Dat helpt mij om een betere adviseur voor de klant te zijn.

Paul: ‘Ja, ik herken wat je zegt. Ik waardeer het enorm dat we in het team ervaringen bij klanten bespreken. Zo krijg je niet alleen mee wat er bij jouw klant speelt, maar ook wat er bij andere zorginstellingen speelt. Ik kan daardoor de kennis en ervaring van een heel team gebruiken in mijn werk.

Wil je vrijblijvend ervaring opdoen met ons als gesprekspartner? Bel of mail ons en maak kennis met gzicht. Word je liever door ons gebeld? Vul dan hieronder het terugbelformulier in.

We hebben ervaring met:

•             Ondersteunen van MSB’s

•             Zorgverkoop

•             Oplossingen ad interim

•             Procesoptimalisatie

•             Business control en planning & Control

Deel deze post: