Geïnspireerd: Data laten verantwoorden

Yvon Homma

Mede geschreven door:

Gerde Hartmans

Onlangs organiseerde Zorgkantoor Zilveren Kruis samen met Stichting Philadelphia Zorg, Odion, PwC en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) het webinar Simpel en Zinnig Verantwoorden. Een inspirerend webinar waarin twee succesverhalen werden gedeeld. Het past zo goed bij onze missie en kernwaarden – verbinden, verbeteren en veranderen –  dat wij graag helpen deze successen nog breder te verspreiden!  

Regelarm cliëntendossier

Stichting Philadelphia Zorg heeft een pilot gedraaid rondom regelarm rapporteren, welke nu wordt uitgerold naar de andere locaties. In de pilot stond de vraag centraal “wat moet er minimaal vastgelegd worden en is dat minimum ook voldoende voor de externe verantwoording?”. Het resultaat? Een regelarm cliëntendossier met een beknopte manier van rapporteren! Alleen dat wat écht belangrijk is voor de cliënt wordt gerapporteerd en ook met de cliënt besproken. Hierdoor is de regeldruk voor medewerkers verminderd en het waardevolle gesprek met de cliënt verbeterd. Stichting Philadelphia Zorg maakt daarnaast gebruik van de zorgtoets, waarin de productieve uren van medewerkers worden getoetst aan de geïndiceerde uren van de cliënt. De feitelijke levering van zorg kan hiermee aangetoond worden, wat – voor de belangrijkste zorgkantoren van Stichting Philadelphia Zorg en de NZa – voldoende blijkt om de steekproef van de accountant in de toekomst te vervangen.

Data voor je laten werken

De pilot en resultaten van Stichting Philadelphia Zorg hebben Odion geïnspireerd om nog een stap verder te kijken naar de externe verantwoording. Zij hebben een geautomatiseerd rapport ontwikkeld om door middel van data uit het cliëntendossier en het roosterpakket hun gehele cliëntenpopulatie te beoordelen op feitelijke levering van zorg. Dit doen zij door te kijken naar deze vier datapunten:

  • Aanwezigheid van een actueel zorgplan
  • Aanwezigheid van een recente rapportage
  • Recent bekeken of gewijzigd zorgplan
  • Medicatie is afgetekend

Per datapunt is een norm vastgesteld. De score die per punt wordt berekend, wordt hiermee vergeleken. Valt iets op? Dan wordt voor die cliënt onderzocht wat de reden is en hoe dit op te lossen is. Maandelijks wordt de rapportage gedraaid en opgepakt, daarmee is dit geborgd in het interne controle proces van Odion. Doordat deze controle naar de gehele cliëntpopulatie kijkt, vervangt deze controle naar verwachting de steekproef van de accountant over boekjaar 2025.

In contact met Odion

Het verhaal raakte en inspireerde ons zodanig dat we contact hebben gezocht met Chantal van Son van Odion. Samen verkenden we de mogelijkheden om dit initiatief ook beschikbaar te maken voor andere zorgaanbieders die werken met ONS. Odion staat hier zeker voor open en gzicht draagt hier graag aan bij!

Uiteindelijk streven we allemaal naar minder regeldruk in de zorg, zodat er meer ruimte ontstaat voor wat écht belangrijk is. De praktijk blijkt echter weerbarstig: de ontwikkeling en het beheer van de softwarecode ligt momenteel bij Odion. Om bredere toepassing mogelijk te maken, zijn we op zoek naar een partij die kan ondersteunen bij het beschikbaar stellen van deze code – bij voorkeur tegen een vriendelijk tarief.

Ben of ken jij zo’n partij of heb je een tip? We horen het graag!

Werkgeluk en cliëntentijd voorop

Waarom zijn we zo geïnspireerd? En waarom past het zo goed bij ons? Bij gzicht staan we voor verbinden, verbeteren en veranderen. We helpen andere zorgorganisaties dan ook graag soortgelijke successen te behalen. Een voorbeeld hiervan is het project Z.O.R.R.O bij onze klant Lievegoed. Project Z.O.R.R.O. – Zoek Onnodige Regelgeving en Ruim Op – heeft als missie om alles wat niet bijdraagt aan werkgeluk óf meer tijd voor de cliënt ter discussie te stellen.

Samen met de collega’s van Lievegoed gingen we op zoek naar onnodige regels in de organisatie, zowel op administratief vlak als daarbuiten. Door middel van meeloopdagen en regeljacht sessies zijn routekaarten opgesteld, waarin de concrete verbeterkansen zichtbaar zijn gemaakt. Hiermee kunnen de werkwijzen en processen binnen Lievegoed aangepast worden. Het resultaat? Tijd en aandacht voor zowel de cliënten als medewerkers van Lievegoed.

Ook geïnspireerd geraakt?

Wij in ieder geval wel! De verhalen in het webinar hebben ons volop gemotiveerd om ook andere zorgaanbieders te helpen de regeldruk te verminderen. Of het nu gaat om projectmanagement, het uitzoeken van wet- en regelgeving, of het verbinden van zorgaanbieders en stakeholders: we denken graag met je mee. Samen sparren en verbeteren, daar krijgen wij energie van. We hebben veel ervaring op het gebied van zorgadministratie, procesoptimalisatie, verantwoording, AO/IC en planning & control wat we kunnen inzetten bij verandertrajecten. Ga jij samen met ons de uitdaging aan?

Deel deze post: