Waarom moet altijd alles tegelijk?!

Yvon Homma
Een periode van deadlines, druk en taart

Een periode van deadlines, druk en taart

De winterjas kan weer de kast in, en de lentekriebels komen eraan. De piek van het eerste kwartaal is achter de rug. Voor controllers betekent dit dat er tijd vrijkomt om te reflecteren op de afgelopen drukke maanden en te genieten van weer wat meer rust.

De start van het jaar is altijd een hectische periode. Deadlines komen dichterbij, de druk neemt toe. Je bent tegelijkertijd bezig met het afsluiten van het vorige boekjaar én het opstarten van het nieuwe. De deadlines zijn strak, want de accountants komen eraan. Uitloop is geen optie, want die hebben nog meer klanten te bedienen. En dan is er ook nog de start van het jaar, met alle nieuwe tarieven die tijdig verwerkt moeten worden.

Een jaarlijkse worsteling

Ieder jaar weer ervaar ik diezelfde stress: “Ik ren me de benen uit mijn lijf.” Waarom moet dit allemaal tegelijk? En dan verzin ik het ook nog om nu deze blog te schrijven…

Opstarten van het nieuwe boekjaar

Het opstarten van het nieuwe boekjaar vraagt veel tijd en energie.  Tarieven moeten contractueel vastgelegd worden in samenwerking met contractmanagement. Vervolgens worden deze ingericht in verschillende systemen, samen met functioneel beheer en/of business control. Ook moeten er nieuwe afspraken gemaakt worden met onderaannemers en andere partijen. De analyse of alles goed is ingericht is cruciaal, want fouten kunnen kostbare vertragingen opleveren.  Een belangrijke vertragende factor is dat met name de contracten vanuit WMO en Jeugdwet pas laat of zelfs in het nieuwe jaar definitief worden. Dit kan leiden tot onduidelijkheid en vertraging in de planning en uitvoering van het proces.

Jaarafsluiting en balansrekeningen

Terwijl het nieuwe jaar wordt opgestart, vraagt ook de jaarafsluiting aandacht. Balansrekeningen moeten worden opgeschoond en het eindsaldo moet worden onderbouwd. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit soms een behoorlijke breinbreker is. Denk bijvoorbeeld aan de aansluiting van de omzet met de productieverantwoording en de nog te factureren positie. Complexiteit neemt toe wanneer verschillende financieringsvormen en contracten met afwijkende looptijden (afrekeningen) door elkaar heen lopen. Een ander voorbeeld is het bepalen van de terug te betalen saldi aan zorgverzekeraars door overschrijding of onderschrijding van de omzetafspraken (schadelast). Dit kan over meerdere jaren heen gaan, doordat de afwikkeling en terugbetaling niet snel tot stand komt. Maar als het dan lukt om de boekhouding met de werkelijkheid aan te sluiten, geeft het zeker een goed gevoel! De puzzel is weer gelegd!

Vitaliteit onder de aandacht

De deadlines, de stress, het gevoel in een achtbaan te zitten: herkenbaar? Wees gerust, je bent niet de enige. Wij snappen dat deze periode impact kan hebben op hoe je erbij zit. Daarom vinden wij het belangrijk om extra aandacht te besteden aan elkaar tijdens deze drukke tijden. We moedigen een cultuur aan waarin het oké is om hulp te vragen, om pauzes te nemen en om successen te vieren, hoe klein ze ook zijn. Flexibiliteit en een open communicatie dragen bij aan het bevorderen van veerkracht tijdens deze piekperiodes. Het draait allemaal om het vinden van de juiste balans en om met elkaar in verbinding te blijven. Ook al is de jaarovergang een drukke periode, het is ook een tijd van samenzijn en elkaar helpen. Je staat er niet alleen voor. Samen komen we er wel!

En het antwoord is altijd taart. Want even samen ontspannen en genieten, dat is de beste beloning na hard werken.

Wil je meer weten over hoe gzicht je kan helpen in drukke tijden? Neem dan contact met ons op of stuur Yvon een bericht. We helpen je graag met het optimaliseren van je processen.

Deel deze post: