Flexibiliteit en creativiteit: de bijwerkingen van Corona

Yvon Homma

Flexibiliteit en creativiteit zijn de positieve bijwerkingen van het Coronavirus. Veel mensen zijn thuis aan het werk. En dat gaat net een beetje anders. Dat geldt ook voor ons en onze klanten. Normaal gesproken beginnen wij onze dag bij de klant met een rondje op de afdeling. Even goedemorgen zeggen tegen iedereen. Dat kan nu niet. Toch zijn we positief verrast over de manier waarop we ook in deze tijd kunnen samenwerken. Sinds vorige maand hebben we een nieuwe collega: Diekje. Ondanks alle maatregelen kon Diekje vorige week starten aan een opdracht. Dat gaat in deze tijd net iets anders dan normaal. Het is gelukt om voor Diekje een inwerkprogramma te realiseren op afstand. Wil je weten hoe? Dat lees je hier.

Een nieuwe functie

Eén van onze trouwe klanten is Zozijn; een gehandicaptenzorginstelling in het oosten van het land. Sinds een paar jaar ondersteunt gzicht Zozijn bij diverse vraagstukken. Zo ondersteun ik sinds een paar maanden de zorgadministratie. Samen werken we aan de optimalisatie van het proces rondom de PGB en onderaanneming. Hiervoor heb ik ook een vacature-tekst gemaakt; zodat Zozijn deze nieuwe functie op de lange termijn met een vaste medewerker kan invullen. En met een mooi resultaat, want de medewerker is gevonden! Een interne medewerker bleek de beste match. Ilse Udes (te zien op de foto), heeft haar werkzaamheden op het gebied van WLZ ingeruild voor een nieuwe functie.

We zijn heel blij dat Ilse deze nieuwe functie wilde invullen. Maar daarmee bleef haar oude functie onbezet. Daarom hebben we samen de zoektocht naar een nieuwe medewerker ingezet. De vacature is uitgeschreven en de sollicitatiebrieven stroomden binnen. En toen kwam Corona.

Dit leidt tot wat vertraging in de sollicitatie. Ondertussen moeten de processen op de zorgadministratie wel doorgaan. Dus vroeg Zozijn aan Diekje om te ondersteunen. Maar hoe werk je iemand in als je vanuit huis moet werken?

Inwerken op afstand

Een oplossing was snel gevonden: Zoom! Normaal zouden we samen achter één computer gaan zitten. Nu delen wij ons scherm via Zoom. Je kunt tegelijkertijd met elkaar praten, elkaar zien en je scherm delen. Nu hebben wij ook de collega’s van Zozijn uitgenodigd voor Zoom. Afgelopen donderdag hebben we voor het eerst met zijn drieën samengewerkt. Zo kunnen Ilse en ik toch de systemen en werkzaamheden aan Diekje uitleggen. De zorgadministratie kan gewoon doorgaan. En de echte ontmoeting? Die volgt ongetwijfeld na de crisis.

We laten ons niet uit het veld slaan door Corona. We gaan nog steeds samen met de klant voor elke dag een beetje beter. Binnenkort zullen de sollicitatiegesprekken voor de oude functie van Ilse toch moeten plaatsvinden. Misschien doen we dat ook via zoom.

Wil jij meer weten over samenwerken op afstand? Neem contact op met Yvon Homma voor een (digitale) ontmoeting. Neem je wel zelf de koffie mee?

Deel deze post: